Причини і методика усунення несправностей у роботі КПП мотоблока і мототрактора
У мототракторів «Козак Полтавський» з’явилися перші власники і від них надійшло прохання підготувати інструкцію з регулювання куліси коробки перемикання передач.
Враховуючи те, що фактично це коробка важкого мотоблока, стаття буде корисна і власникам мотоблоків. У певних умовах, про які ми детально поговоримо трохи пізніше, при включенні передач відбувається збій у роботі і замість потрібних швидкостей вмикаються зовсім інші.
Чому так відбувається? Щоб зрозуміти причину, слід знати принцип дії коробки передач.
Почнемо з загальних принципів. Багато власників мотоблоків є водіями та звикли до досконалих коробок передач автомобіля, які мають синхронізатори, що полегшують включання швидкостей, а крім цього, шестерні в коробці косозубі, що забезпечує низький шум.
У мотоблока і мототрактора все не так. Коробка проста, а шестерні з прямими зубцями – тобто шумні. Про синхронізатори й мови немає, тому дуже важливо враховувати цю особливість при роботі з коробкою.
На жаль, ми не можемо показати процес роботи вузлів коробки зсередини, тому будемо використовувати схеми, які дозволять пояснити суть.
У коробці знаходиться набір шестерень. Комбінація різних шестерень дозволяє мати на осі з колесами мотоблока різну частоту обертання.
У ревізійний отвір на коробці мототрактора «Козак Полтавський» хоч і погано, але видно вилки передач. А тепер подивіться на схему. На нейтральній передачі всі вилки знаходяться на одній лінії. При включенні передачі потрібна вилка зміщується разом з шестернею. При переході на нейтральну вилка повертається в середнє положення. Але іноді, наприклад, при неакуратному поводженні, вилка зміщується відносно центру і тоді передачі, які знаходяться на цій лінії, включити не вдається. Важіль переключання впирається в кронштейн вилки.
Досвідчені мотоблокери без розбирання, через ревізійні отвори, виставляють вилки в нейтральне положення і відновлюють штатний режим роботи.
У мототрактора «Козак Полтавський» конструкція механізму переключення складніша, з кулісою, яка забезпечує зручне розташування ручки перемикання передач, але потребує настройки.
Тепер розглянемо неполадки, з якими можуть стикатися власники мототрактора, і розберемося з алгоритмом усунення.
При роботі на мототракторі, як і на мотоблоці, може відбутися зміщення вилки. Коли будете включати передачу, важіль буде в неї впиратися. Природна реакція водія – використання сили – призводить до порушення настройки тяги куліси передач. Відбувається суб’єктивне вирішення проблеми: важіль доходить до потрібної точки, але при включенні передача не співпадає з даними на трафареті. Також важіль не доходить до верхньої чи нижньої частини трафарету.
Навіть після настройки положення вилок проблема не зникає. Це пов’язано з неправильним положенням важеля переключення передач, зміщеним на тязі.
Для відновлення нормальної роботи коробки необхідно виконати такі дії.
1. Відкрутити кронштейн куліси від важеля коробки передач.
2. Встановити вилки в середнє положення. Через малу довжину важеля потрібно використовувати молоток чи важіль.
3. Приєднати кронштейн куліси до важеля коробки.
4. Перевірити висоту розташування тяги відносно осі шарніра. Оптимальний розмір 95 мм. Якщо ця величина буде меншою, то діапазон руху важеля коробки буде недостатнім і коробка не працюватиме.
5. Далі слід налаштувати положення важеля відносно тяги. Тяга складається з двох частин, які з’єднуються між собою різьбовим з’єднанням. Воно забезпечує регулювання довжини важеля, а головне – дозволяє налаштувати положення рукоятки перемикання передач відносно важеля коробки.
Виставляємо тягу так, щоб при переміщенні по висоті положення на трафареті співпало з положенням важеля на вилках. Після цього фіксуємо положення контргайкою. Для надійності можна приварити гайку до важеля, це виключить повторення подібної ситуації.
І наостанок кілька рекомендацій, які допоможуть уникнути неполадок у роботі коробки. Ви могли помітити, що передачі на мотоблоці включаються не завжди і не з першого разу. Це пов’язано з відсутністю синхронізаторів. Часто при включенні зуб не попадає на зуб і шестерні не входять у зчеплення. Необхідно натиснути важіль зчеплення і повторити спробу. Застосування сили та ударів може призвести до збоїв положення вилок та порушення регулювання, яке було показане у відео.
Шановні власники мототракторів та мотоблоків! Працюйте вдумливо та акуратно! Не робіть різких рухів. Дотримуйтесь техніки безпеки і все буде добре!