Вибираємо колеса для мототрактора «Козак». Розболтовка. Діаметри. Колія
Дорогі друзі, у цій статті поговоримо про мототрактор, виготовлений з важкого мотоблока, який отримав назву «Козак Полтавський».
Як ви знаєте з наших попередніх відео, в комплект кіт-набору «Козак» не входить пара передніх коліс.
Обговоримо питання їхнього вибору.
Кіт-набір ‒ це комплект деталей, необхідних для переобладнання важких мотоблоків у мототрактор.
Тому запитань стосовно задніх коліс виникати не повинно. Їхнього радіусу, ширини плями контакту з ґрунтом, яскраво вираженого протектора має із запасом вистачити для комфортної роботи техніки в полі. Частіше за все це колеса 6.00-12.
Ставити колеса більші, наприклад на 16, немає сенсу. Пояснимо, чому. Головне ‒ конструктив рами не передбачає установку коліс більшого діаметра, буде потрібна доробка. Крім цього, при використанні коліс збільшеного діаметру ви піднімете центр ваги мототрактора і збільшите вірогідність його перекидання на схилі. Але найголовніше не це. Все навісне обладнання, зчіпки і причіпні вузли конструктивно спроектовані для роботи на певній глибині чи відстані над ґрунтом. Збільшивши кліренс, ви порушите ці параметри і будете змушені змінювати конфігурацію навіски самостійно.
Це стосується також ширини профілю колеса. Збільшуючи її, ви порушуєте логіку здійснення сіяння/саджання, обробки і збирання врожаю механізованим способом, змінюючи ширину колії задніх коліс зі звичних семисот. До речі, в інструкції зі збирання мототрактора «Козак» є епізод, в якому показано, як правильно виставити ширину колії задніх коліс.
Із задніми колесами розібралися. Тепер передні ‒ те, через що ми завели розмову.
Конструкція рами мототрактора передбачає використання передніх коліс меншого діаметру, ніж задні. Такі колеса забезпечують оптимальне положення рами. Це дозволяє легко маневрувати при здійсненні різних робіт. Ви можете встановити на передню балку свого мототрактора будь-які колеса з розболтовкою диска 4 × 98. Прийнято умовно називати їх жигулівськими, але насправді ця розболтовка використовується на 114 різних моделях автомобілів.
Отже, ви знайшли пару з вигляду підходящих коліс. Слід перевірити розболтовку. Оскільки цифри варіюються в межах двох міліметрів, які грають вирішальну роль, краще замість лінійки чи рулетки все ж узяти штангенциркуль. Нам з вами пощастило. Вимірювати розболтовку диска з чотирма отворами найлегше. Ми можемо обійтися без таблиці коефіцієнтів і калькулятора. Просто виміряємо відстань між не сусідніми болтами (тобто по діагоналі). Саме тут потрібна точність. Нас цікавить параметр 98 мм, але існує також розболтовка на 100 мм. Ці упущені міліметри не дадуть диску щільно прилягати до фланця ступиці і колесо буде виляти, створювати під час руху додаткову вібрацію чи ускладнювати контроль управління.
Прекрасною альтернативою повнорозмірним автомобільним колесам можуть стати докатки. Вони компактніші, ширина, висота профілю і пляма контакту менші, але вони з легкістю витримують всі навантаження і чудово себе зарекомендували.
Враховуючи все вищесказане, ми підійшли до ще одного парадокса. Виникає запитання: чому відстань між передніми ступицями на 70 мм більша (770 мм)? Все тому, що у мотоблочних коліс, які стоять ззаду, виліт диска частіше за все нульовий або з незначним позитивним значенням, а в автомобільних коліс спереду ‒ позитивний.
Дуже важливо під час збирання такої техніки, як трактор, добитися, щоб колія передніх коліс, підібраних вами, була в межах колії відрегульованих під колію 700 мм задніх. Примітивний приклад: ви їдете на тракторі по ділянці картоплі. Якщо колія задніх і передніх коліс не буде співпадати, то однією з двох пар ви будете ламати бадилля і давити кущі.
Ще декілька важливих нюансів. Ви, напевно, бачили в нашому ролику з випробувань мототрактора «Козак Полтавський», що один з тракторів мав передні колеса від мотоблока. Почавши суперечку про доцільність використання таких коліс на осі, яка не приводна і не бере участь у гальмуванні, можна подвоювати хронометраж цього відео. Але якщо вам все-таки хочеться встановити мотоблочні колеса і спереду, зверніть увагу на розболтовку. Мотоблочні колеса малого діаметру для легких мотоблоків часто мають складовий штампований диск з 8 отворами, на два розміри розболтовок одночасно. Так виробник розширює ринок збуту коліс, роблячи його придатним для установки на більшу кількість мотоблоків. Чи мототракторів, як у нашому випадку. Також можна на ті ж автомобільні диски підібрати відповідні мотоблочні шини, як варіант. Обов’язково врахуйте, що при зміні діаметра колеса в меншу чи більшу сторону буде змінюватися положення рами і всіх елементів, розміщених на ній, в тому числі і вас на сидінні. І зміниться центр ваги. Великі передні колеса ‒ більша вірогідність перекидання назад. І навпаки: менші передні ‒ зміниться положення двигуна і посадка водія.
І ще: у випадку з трактором «Козак Полтавський» на передній осі немає посадкових місць для колісного диска, фланці плоскі. А от ступиці задніх коліс, які мігрували на ваш трактор з мотоблока, посадкове місце під центральний отвір диска мають. Китайський стандарт ‒ 60 чи 70 мм. Зверніть на це увагу, якщо бажання встановити інші колеса на задню вісь все-таки вас здолає.
Що ж, ми підійшли до кінця статті. Нижче розміщуємо відео з інформацією стосовно вибору коліс для мототрактора з мотоблока.