Історія масового вітчизняного тракторобудування: від Ford до Caterpillar
Ми розпочали роботи над відновленням раритетного трактора «Зетор 25А», 1956 року випуску. Спостерігати за процесом ви можете, переглянувши тематичні відео на нашому каналі.
Відновлення трактора підштовхнуло нас до вивчення історії тракторобудування.
Розробка і випуск тракторів не лише в нашій крайні, а й за кордоном почали активно розвиватися на початку ХІХ століття. У цей період Україна була частиною СРСР, і ми будемо розглядати техніку, яка вироблялася на всій території цієї країни. Ми розглянемо історію заводів, які з’явилися до Великої Вітчизняної війни і прослідкуємо за віхами розвитку галузі.
Свідомо випустимо з поля зору непопулярні машини, які не справили значний вплив на розвиток тракторобудування. І не будемо заглиблюватися в історію моделей, які з’явилися у післявоєнний час.
Тракторобудування розвивалося одночасно на кількох великих заводах. Будемо вважати ці підприємства відправними пунктами.
Путилівський завод
Першим трактором, який серійно випускався, став ліцензійний «Фордзон-Путиловець», його виготовляли з 1924 по 1932 рік на заводі «Красний Путиловець» в Ленінграді.
Виробництво запускали власними силами. Організатори стикнулися з великими труднощами, хоча персонал навчався у США, а Путилівський завод мав великий досвід у виробництві залізничного та будівельного обладнання. В народі трактор назвали «Федір Петрович». Форд розробив цей трактор для фермерів, а в союзі його використовували в промислових масштабах. Трактори часто виходили з ладу. Основне паливо ‒ гас, потужність двигуна ‒ 20 к. с. Усього випущено 42 000 одиниць.
На зміну Федору Петровичу прийшов трактор «Універсал», який випускався на Путилівському заводі з 1934 до 1940 року. Прототипом цієї моделі став Farmall F-20 виробництва International Harvester.
За час виробництва було випущено 211 500 екземплярів. «Універсал» поставлявся на експорт і став першим трактором, який, уже після війни, випустив Володимирський тракторний завод. Паливо ‒ гас, потужність двигуна ‒ 22 к. с.
Перед війною Путилівський завод був евакуйований в Челябінськ.
Вважаємо, що це важлива точка у розвитку підприємства. Знайомство з продукцією челябінських тракторобудівників стало основою для створення в 1962 році трактора «Кіровець К-700». Логічно припустити, що ця модель бере початок в розробках американських інженерів, що створювали техніку Caterpillar.
Харківський і Сталінградський тракторні заводи
Заводи в Харкові та Сталінграді були побудовані під керівництвом американських спеціалістів. Сталінградський завод був попередньо повністю побудований в США, потім розібраний і за шість місяців зібраний у Волгограді.
На заводах було запущено виробництво першого повноцінного, дійсно масового трактора ‒ СХТЗ 15/30. Це ліцензійна копія «Інтернешнл Мак-Кормік Дірінг 15/30». СХТЗ 15/30 випускався з 1930 по 1937 рік. У післявоєнні роки випуск продовжив Московський авторемонтний завод. Всього випущено 390 500 екземплярів. Потужність ‒ 31,5 к. с. Двигун карбюраторний.
Після СХТЗ 15/30 підприємства перейшли на випуск гусеничного СХТЗ-НАТИ чи СТЗ-3. За офіційною інформацією це була перша вітчизняна розробка. З 1937 до 1952 року була випущена 191 000 одиниць. Двигун гасовий, карбюраторний. Потужність ‒ 52 к. с. Цей трактор почав серію легендарних гусеничних машин. його наступником став ДТ-54.
Челябінський тракторний завод
Повернемося в 1930 рік і прослідкуємо за появою заводу в Челябінську. Аграрна сфера тих років потребувала потужних машин високого тягового класу. Було необхідно освоювати нові землі. Цим вимогам повною мірою відповідала гусенична техніка. Тому в Челябінську за проектом відомого американського архітектора Альберта Кана розпочали будівництво нового заводу. І вже у 1933 році було налагоджено виробництво трактора С-60 «Сталінець» ‒ локалізованої версії Caterpillar Sixty.
С-60 оснащувався 4-циліндровим карбюраторним двигуном потужністю 60 к. с. У якості палива використовувався лігроїн. З 1937 року випускався із дизельним двигуном потужністю 65 к. с. Наскільки можна судити, двигун був розробки Caterpillar. Цей трактор став родоначальником цілої серії популярних радянських тракторів.
На цьому ми закінчимо розповідь історії довоєнного тракторобудування. Як бачите, основа галузі була закладена на базі передових досягнень американських компаній.