Ходозменшувачі: ланцюговий і редукторний. Переваги і недоліки
При використанні мотоблока з двигуном повітряного охолодження потужністю 6,5-9 к. с. (Типу Zirka105, Zirka135) необхідно проводити роботи на малих швидкостях. Конструктивні особливості коробок передач цих мотоблоків виключають можливість руху з необхідною швидкістю. У оператора мотоблока йде багато сил на ходьбу в швидкому темпі по ділянці за мотоблоком. Через швидку швидкість утруднено управління. Цю проблему вирішують ходозменшувачі.
Ми випускаємо два типи подібних виробів:
- ланцюговий ходозменшувач;
- редукторний ходозменшувач.
Почнемо з конструктивно більш простого типу - ланцюговий зменшувач ходу. Установка такого пристрою не вимагає розбирання мотоблока. Корпус ходозменшувача встановлюють під двигуном мотоблока. За допомогою ланцюгової передачі обертання передається з ведучого вала мотоблока на ведений вал ходозменшувача. Зменшення швидкості обертання відбувається завдяки різній кількості зубів на провідній і відомій зірочці. При використанні ланцюгового зменшувача ходу вісь коліс зміщується вперед, що веде до зміни центра ваги. При роботі користувач відчуває утруднення в підйомі навісного обладнання. Цю проблему легко вирішити, встановивши уважнювачі в передній частині мотоблока.
Під час встановлення важливо правильно встановити зірки. Великі зірки потрібно встановити на провідний вал, а малі - на ведений. В іншому випадку пристрій буде працювати на збільшення швидкості.
До переваг ланцюгового ходозменшувача можна віднести простоту обслуговування і конструкції, до недоліків - не захищена кожухом ланцюгова передача. При роботі ланцюг занурюється в землю, що веде до зниження ресурсу ланцюга і зірочок. Основний недолік полягає в тому, що для використання стандартних швидкостей мотоблока необхідно демонтувати ходозменшувач.
Більш досконалою моделлю, але і більш складною конструктивно є шестерний ходозменшувач. Це пристрій встановлюють безпосередньо між двигуном і коробкою передач. Такий ходозменшувач доповнює роботу головного редуктора. Ходозменшувач має два положення - «повільно» і «пряма передача». У положенні «повільно» ходозменшувач знижує базові швидкості мотоблока в 2,34 рази.
Встановити ходозменшувач на мотоблок можна самостійно при наявності навичок роботи з двигунами внутрішнього згоряння. Для установки ходозменшувача необхідно від'єднати двигун мотоблока від коробки перемикання передач і встановити ходозменшувач між ними. Всі елементи шестерні конструкції пристрою знаходяться в закритому корпусі і працюють в масляному середовищі. Установка додаткового редуктора подовжує базу мотоблока, що призводить до зміщення центру ваги вперед. На роботі з навісним обладнанням це позначається позитивно.
Перевагами даної моделі є:
- надійність шестерні передачі, що працює в масляній ванні;
- немає необхідності знімати ходозменшувач для повернення до базових швидкісних характеристик.
В ряд недоліків потрібно включити:
- необхідність установки оригінальних запасних частин;
- для обслуговування та ремонту потрібні спеціальні навички;
- необхідно глушити двигун при перемиканні режимів роботи.
Підведемо підсумок. Кожна з моделей ходозменшувача володіє взаємодоповнюючими перевагами. Це дає можливість користувачу вибрати оптимальний варіант для індивідуальних умов експлуатації. Важливо відзначити, що обидві моделі не знижують терміну служби двигунів і редукторів мотоблоків і відмінно справляються з головним завданням - знижують швидкість руху мотоблока, забезпечують ефективну і зручну роботу!