Збільшення кліренсу і розширення колії мототрактора з мотоблока
Збільшення кліренсу і розширення колії мототрактора з мотоблока
У цій статті ми відповімо на досить часті запитання наших клієнтів, які стосуються технічних параметрів кліренсу мототрактора з мотоблока.
Звучать ці запитання так:
- Чому ви не робите кліренс мототрактора більшим?
- Я хочу збільшити кліренс, що мені для цього потрібно?
І ще одне запитання, яке ми повинні розглянути в цій темі і постараємося дати на нього відповідь:
- Чому ви не робите колію мототрактора більше? Ви не випускаєте проставки?
Щоб було зрозуміло, нам потрібно розглянути теоретичні основи прохідності трактора і зрозуміти терміни «центр ваги» і «стійкість».
Давайте розбиратися. Почнемо з головного. Існують такі поняття: центр ваги техніки і її стійкість. Це важливий фактор, який впливає на прохідність. Розрізняють поздовжню і поперечну стійкість. Будемо говорити простою мовою: при русі вперед вгору, при збільшенні кута нахилу схилу настає момент, коли передні колеса розвантажуються і починають підніматися. Така ж ситуація може статися при русі з гори, тільки в цьому випадку трактор норовить перевернутися вперед. Це приклади, що показують поздовжню стійкість. Перейдемо до реальної роботи. Проблеми можуть відбуватися при роботі з навісним обладнанням. Ми впевнені, що кожен з вас з ними стикався. Важке навісне і тягове навантаження сприяють зміщенню центра ваги і може відбутися переворот.
Це ми говорили про поздовжню стійкість. Тепер перейдемо до поперечної. При наїзді на перепону чи потраплянні правої або лівої пари коліс в яму можливий переворот набік.
Які існують способи підвищення стійкості? Універсальне рішення – зміщувати центр ваги техніки максимально близько вниз і максимально збільшувати колісну базу.
Для збільшення поздовжньої стійкості слід застосовувати додаткові вантажі. У випадку з трактором, коли не важлива швидкість, а потрібна тяговитість, вантажі ще й сприяють її підвищенню. Приклади використання вантажів ви знайдете самостійно, зупинятися на цьому не будемо.
Рухаємося далі. Для підвищення поперечної стійкості можна збільшувати колію трактора. Тут в нас є хороша можливість відповісти на запитання про проставки.
Дійсно, був період, коли ми випускали проставки. Зараз ми їх зняли з виробництва і планів випускати не маємо. Цей виріб не користувався попитом і ми можемо лише здогадуватися, з яких причин. З одного боку, це достатньо простий пристрій: два фланці з отворами, між якими вварений відрізок сталевої труби. Більш за все, багато хто виготовляє подібний пристрій самостійно. Крім цього, збільшення колії одночасно з підвищенням зручності при обробці ряду культур знижують зручність експлуатації, збільшуються габаритні розміри, радіус розвороту і повороту. Втрачається привабливість малої техніки, вона стає неповороткою і габаритною.
Також для відновлення базових параметрів необхідна операція, яка потребує багато часу і сил. Дуже цікаво дізнатися вашу думку. Чому ви не використовуєте або використовуєте проставки? Користуєтеся ними постійно, чи ні? Може, купили, а тепер вони лежать? Також напишіть. Це важливо і цікаво.
А тепер звернемо увагу на трактор з кіт-набору. Очевидно, що він має компактні розміри і біль-менш маневрений. Цього вдалося досягти шляхом зменшення довжини, розташування передньої балки під рамою і використання колії шириною 700 мм, стандартної для мотоблока. Слід відзначити, що вказана колія має оптимальний розмір для вирощування картоплі і кукурудзи, колеса якраз рухаються по центрах міжрядь. За необхідності можна висаджувати два рядки культур, які допускають меншу ширину міжрядь, і потім їх обробляти. І тут ми стикаємося з поняттям кліренсу – найнижчої точки трактора. «Козак Полтавський» має кліренс 180 мм, обмежує його редуктор.
Таким чином через низький кліренс виникають труднощі при обробці міжрядь, підгортанні і розпушуванні міжрядь з того моменту, як висота рослин стає більшою, ніж кліренс (180 мм).
Подібна проблема також виникає у більшості мотоблоків, крім тих моделей, які проходять в міжряддя. Як приклад наведемо виріб, над яким ми саме зараз працюємо – монопідгортач. Зараз, в серпні 2021 року, вже є три серії відео, їх ви можете переглянути на нашому каналі і прослідкувати прогрес наших розробок. Монопідгортач вільно проходить в міжряддя і відмінно доповнює відносно громіздкий мототрактор. Як вважаєте, виріб буде корисним?
До речі, у важкого мотоблока кліренс приблизно 195 мм. Не набагато більше.
В будь-якому випадку, далі наведемо кілька аргументів проти зміни конструкції для збільшення кліренсу.
Перший пункт ми розглянули вище. Збільшуємо кліренс – збільшується вірогідність перевороту, а наявні параметри вже максимальні, на межі.
Але є власники тракторів, які говорять, що їх це влаштовує, вони не перевернуться. Поставлять колеса більшого діаметру і все буде добре.
Попереджаємо: колеса більшого діаметру без переробки рами встановити не вийде, тому будьте готові до переробок і зварювальних робіт!
Припустимо, що все перероблено, колеса встановлені. Після цього збільшиться висота розташування причіпного вузла і навісного обладнання. Тепер потрібна модернізація рам і причіпних вузлів всієї навіски. Шматок роботи і непередбачувані труднощі.
Крім цього, зміняться умови фрезування. Найочевидніше – зменшиться глибина обробітку. Але це ще не все. Збільшення діаметру коліс призведе до збільшення швидкості. Все так непросто!
Ми вас не переконали? Ще раз подумайте, чи потрібно це вам. Не рекомендуємо. Мототрактор з кіт-набору – це мотоблок на чотирьох колесах, це не мінітрактор Т-25 і ніколи ним не стане, та і не повинен, звичайно. ВІн має свої переваги, головна з яких – робота в сидячому положенні з технікою класу важкий мотоблок, можливість використання доступного мотоблочного навісного обладнання і комфортна робота з плугом і причепом.
Для великих потреб потрібна інша техніка. Пам’ятайте про це!